Hjem/Om våre bidragsytere

Om våre bidragsytere

Kjære mulige framtidige samarbeidspartner

Líf Laga går ut på å møtes i eplehagene i Groruddalen, primært i bydel Stovner for å plukke epler sammen for et høyere samfunnsnyttig formål.

Sammen med mindreårige enslige flyktninger skal ungdom fra Groruddalen gå på lovlig og etisk epleslang i eplehagene på blant annet Gamle Stovner og på Høybråten. Eplene blir presset til en deilig eplejuice på Askim Frukt- og Bærpresseri. Overskuddet fra isalget går til Redd Barna, og til deres arbeid med mindreårige på mottak og til Lif laga fondet som skal opprettes i 2018 og styres av ungdommen selv. Fondet skal jobbe for å forhindre utenforskap blant unge mennesker.

Om navnet Líf Laga (Livets rett)

Líf kommer av Liv (norrønt: Líf) og er navnet på en av de to menneskene som skal overleve Ragnarok i norrøn gudetro. Livtrase er navnet på mannen i dette paret, mens Liv er kona hans. Navnet Liv betyr ganske enkelt «liv», mens Livtrase betyr «den som kjemper for livet».
Som et symbol på at alle har livets rett, og rett til gode liv, uansett fortid, valgte vi navnet Líf Laga.

Hva man får ut av å være med

Ved å være med å betale for produksjonen av 1000 flasker (eller mer) til kr. 17,50 per flaske får man delaktighet i prosjektet som synlig samarbeidspartner med logo på nærmere 15.000 flasker Líf laga 2018/19, samt eksponering på alle sosiale medier og websider Instagram facebook og www.liflaga.no. Man kan velge å gi bort samtlige flasker til prosjektet, eller få 100 flasker til eget bruk som gaver o.l. Man bidrar altså i prosjektet ved å betale for litt av produksjonen for der igjen øke salgspotensialet. For å være med på produksjonsdelen må man melde inn før 30. juni 2018.

Et eget kunstprosjekt

I neste produksjonsfase (høst 2018) skal vi lage en egen kolleksjon med et begrenset opplag av noen helt spesielle flasker der forskjellige norske kunstnere, fotografer og illustratører bidrar med egne verk på etiketten. Det er snakk om 1000 flasker fra hver bidragsyter som lanseres hver for seg gjennom alle månedene i 2019. Altså 1000 i januar, 1000 i februar osv. Vi har derfor kontaktet 12 bidragsytere og mange har alt takket ja til deltakelse.

Hovedetiketten 2018/19 vil bli laget av kunstneren Tomas Drefvelin, som har laget den visuelle delen av Redd Barnas "Det magiske klasserommet" – flyktninger (reddbarna.no/klasserom).

Prosjektets verdi

Vi skaper møteplasser der alle kan delta - Sosiale møteplasser på tvers av geografiske områder, kjønn, kulturer og bakgrunn - Møteplasser på tvers av alder: Vi ønsker å vise fram mangfoldet i befolkningen og gi bort opplevelser til ungdom på mottak som trenger å føle seg inkludert.

Prosjektet har allerede fått mye positiv oppmerksomhet. Ordføreren i Oslo har allerede meldt seg som plukker, og H.KH. Kronprins Håkon har også sagt at han vil besøke prosjektet i løpet av høsten 2017.

Vi håper nå at flest mulig samarbeidspartnere ser verdien i dette og blir med og støtter opp om en større produksjon av Líf laga.

For spørsmål angående sponsing og samarbeid ta kontakt med oss gjennom Sara Alexandra Krüger i HSIL på e-post: sara@liflaga.no eller Åsmund Gylder på telefon: +47 951 34 376